Trwają przygotowania do budowy nowego odcinka, który połączy rejon Bełchatowa z Magistralą Węglową. Docelowo trasa ma stać się fragmentem projektowanego ciągu Piotrków Trybunalski – Wieluń. PKP PLK zapowiadają, że prace budowlane będą realizowane w latach 2028 – 2029.
Częścią rządowego programu Kolej Plus będzie
przedłużenie linii kolejowej 24 z Bełchatowa do strefy przemysłowej w Bogumiłowie. W styczniu tego roku samorząd województwa łódzkiego potwierdził, że zamierza współuczestniczyć w budowie dalszego odcinka trasy, który pozwoliłby na przejazd
z Bełchatowa do Magistrali Węglowej Śląsk – Porty (linia 131) w rejonie stacji Chorzew-Siemkowice. Docelowo nowy ciąg ma zaś prowadzić aż do Wielunia, co znacznie skróciłoby czas przejazdu z południowo-zachodniej części regionu do jego stolicy.
Powstaje studium wykonalności inwestycji
O zamiarze budowy nowego łącznika pomiędzy rejonem Bełchatowa a „Węglówką” mówi także zarządca infrastruktury. – Projekt „Budowa linii łączącej Bełchatów z linią 131” dotyczący nowej linii kolejowej, która będzie prowadzić z Bogumiłowa do Chorzewa-Siemkowic, został ujęty w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 r. z perspektywą do 2032 r. – przypomina Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Według założeń rządowych inwestycja miałaby zostać sfinansowana dzięki środkom unijnym w ramach regionalnego programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego na lata 2021-2027.
Na razie trwa opracowywanie studium wykonalności przedsięwzięcia. Jego przygotowanie zlecił Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. – W tym procesie Polskie Linie Kolejowe pełnią rolę opiniodawczą – wskazuje przedstawiciel spółki. Zgodnie z danymi przekazanymi nam przez PLK studium ma być gotowe w czwartym kwartale tego roku. Wcześniej termin ten potwierdzał samorząd.
Prace budowlane mają ruszyć za trzy lata
– Równolegle opracowujemy dokumentację przedprojektową – stwierdza przy tym nasz rozmówca. Dokumentacja projektowa ma zaś być gotowa do końca 2028 r. – Zakładamy, że prace budowlane będą przeprowadzone w latach 2028 – 2029 – zapowiada Rafał Wilgusiak.
PKP PLK podkreślają, że inwestycja ma być częścią szerszego planu rozwoju infrastruktury kolejowej w regionie łódzkim. Docelowo trasa z Piotrkowa ma biec przez Bełchatów do Wielunia z odgałęzieniem do Wieruszowa, co przyczyni się choćby do poprawy skomunikowania Łódzkiego z Wrocławiem. Spółka prognozuje, że rozbudowa siatki połączeń będzie skutkować poprawą komfortu życia mieszkańców oraz uwarunkowań gospodarczych.